آرشیو دور اول

دور اول مسابقه، زمان و مراحل برگزاری آن

اولین دوره مسابقه‌ طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین، برای آشنایی دانشجویان با عرصه‌ جدیدی در امر مسابقات و زمینه‌سازی برای نشر ‏فرهنگ هوایی در بین این دانشجویان برنامه‌ریزی شد. عنوان کلی مسابقه،‌ طراحی و ساخت هواپیمایی بود که بتواند باری با وزن متغیر بین ‏٢‏ تا ‏۵‏ کیلوگرم را در محل ‏CG‏ حمل نموده و قابلیت حمل بار ‏٢‏ کیلوگرمی در دماغه‌ خود را نیز داشته باشد. برای ‏اجرای این مسابقه، سه فاز در نظر گرفته شد. در ابتدا پس از اتمام ثبت‌نام مسابقه که اسفند و فروردین‌ماه سال ‏٨۴‏ صورت ‏گرفت، فاز اول که طراحی مفهومی بود آغاز گردید. تیم‌های شرکت‌کننده در طی این مرحله، هواپیماهای خود را به صورت تئوری، طراحی و در نرم‌افزارهایی همچون‏ SolidWorks و Catia شبیه‌سازی نمودند و قابلیت‌های آن را به صورت تئوری اثبات کردند. این مرحله در تیرماه ‏٨۵‏ به اتمام رسید و جوایز مربوط به آن به برندگان اهدا گردید.

فاز دوم مسابقه، از ‏٢٠‏ تیر ‏٨۵‏ شروع شد. در این مرحله، تیم‌های شرکت‌کننده باید با تغییرات بسیار ‏کمی مبادرت به ساخت نمونه‌ای چوبی و ساده از نمای ظاهری هواپیمای پیشنهادی خود می‌نمودند. برای اینکه امکانات کافی برای این کار فراهم شود، ‏دبیرخانه‌ مسابقه اقدام به ساخت و تجهیز کارگاهی نمود که قابلیت‌های لازم برای ساخت این نمونه‌ها در فضای آن تأمین شده باشد. تیم‌ها، با ‏گذر از این مرحله به بسیاری از مشکلات طراحی و مسائل موجود در پیش راه ساخت نمونه اصلی خود آشنا شدند. در طی اجرای این مرحله ‏دبیرخانه‌ مسابقه با تشکیل کلاس‌های آموزشی ویژه، از جمله کلاس‌های «مدل‌سازی و آشنایی با مواد مرکب» و همچنین فراهم نمودن کتابخانه ‏الکترونیک، اعضای تیم‌ها را یاری نمود. این مرحله نیز در اوایل مهرماه ٨۵ ‏‎به اتمام رسید. کار داوری و برگزاری نمایشگاه مدل‌های به‌دست‌آمده تا اواخر آبان‌ماه همین سال ادامه داشت.‏

از آغاز آذرماه ٨۵‏‏ با گسترش کارگاه‌ها و تشکیل کلاس‌های «آموزش خلبانی مدل» فاز سوم مسابقه آغاز گردید. تیم‌های شرکت‌کننده در این مرحله باید نمونه‌های کامل و پروازی خود را ساخته و آن‌ها را می‌آزمودند که با توجه به امکاناتی که برای تست آمادگی پروازی پرنده‌ها ‏نیاز بود، دبیرخانه‌ مسابقه نیز به طور هم‌زمان به ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌های «اندازه‌گیری اینرسی»، «سرعت»، «موقعیت مرکز ثقل»، ‏‏«شبیه‌سازی برخاست»، «شبیه‌سازی فرود» و … مبادرت نمود. این فاز در اواسط بهمن‌ماه ٨۵‏‏ به انجام رسید و تیم‌ها آماده‌ ‏انجام تست شدند که این مرحله نیز، به خودی خود، حدود یک ماه به طول انجامید و در نتیجه در اواسط فروردین‌ماه ‏٨۶‏ ‏تیم‌های برتر مشخص و جوایز مربوطه به آن‌ها اهدا گردید و از تمامی تیم‌های شرکت‌کننده و مسئولین ذی‌ربط نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.‏

شرکت‌کنندگان دوره‌ اول مسابقه

در دوره‌ اول مسابقه، ‏٧۵‏ تیم اعلام آمادگی کردند که از ‏این تعداد، ‏۵٧ ‎تیم وارد فاز طراحی مفهومی شدند. از ‏۵٧‏ تیم یادشده، ‏٣٠‏ تیم گزارش طراحی مفهومی خود را تحویل دادند. فاز دوم را ‏٣۴‏ تیم آغاز ‏نمودند که در نهایت ‏١٨‏ تیم، نمونه‌ غیرپروازی خود را تحویل دادند. در فاز سوم ‏٢١‏ تیم شرکت نمودند که از میان آن‌ها ‏١٢‎‏ تیم، موفق به ساخت نمونه‌ پروازی ‏شدند. اسامی این تیم‌ها عبارت‌اند از:‏

برندگان دور اول و جوایز اهدایی

دوره‌ اول مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین در سه مرحله اجرا گردید. در مرحله اول، تیم‌ها موظف به تحویل گزارش ‏طراحی مفهومی بودند. از میان ‏٧۵‏ تیم شرکت‌کننده متأسفانه هیچ تیمی نتوانست امتیاز بین ‏٩٠‏ تا ‏١٠٠‏ امتیاز را که برای جایگاه اول لازم بود کسب کند؛ اما تیم شهبال با کسب امتیاز ‏٨٠‏ ‏توانست بر جایگاه دوم تکیه زند و سه تیم پرستو با ‏٧۵ امتیاز، غراب با ‏٧۴ امتیاز و شهبال ‏١‏ با ‏٧٢‏ امتیاز توانستند مشترکاً در جایگاه سوم قرار گیرند و نهایتاً تیم‌های زنیت با ‏۶٣‏ ‏امتیاز، آریا با ‏۶١‏ امتیاز و رف‌رف نیز با ‏۶١ ‏امتیاز به مقام چهارم دست یافتند. در این مرحله برای ‏تیم‌های اول ‏١٠‎ میلیون ریال، برای تیم‌های دوم مجموعاً ‏۶ ‎‏میلیون ریال و برای تیم‌های سوم مجموعاً ‏٣‏ ‏میلیون ریال در نظر گرفته و اختصاص داده شد.‏ در مرحله‌ دوم مسابقه، تیم‌ها باید اقدام به ساخت نمونه‌ای اولیه از طراحی خود می‌نمودند. در این گام، تیم‌های راه‌یافته به دور دوم با توجه به ‏اقتضائات مالی و زمانی خود اقدام به ساخت نمونه‌ خود از جنس چوب، فایبرگلاس و … نمودند. در این مرحله ‏٣۴‏ تیم ‏شرکت کردند که از آن میان تنها ‏١٨ تیم موفق به تحویل نمونه‌ پروازی شدند. در این مرحله نیز هیچ تیمی موفق به کسب ‏امتیاز لازم برای جایگاه اول نشد. تیم‌های آریا و پرستو به طور مشترک در جایگاه دوم قرار گرفتند و برنده‌ جایزه بیست میلیون ریالی شدند. ‏رتبه سوم نیز به تیم‌های شهبال، شهبال ١ و زنیت رسید که مبلغ ده میلیون ریال نیز به عنوان جایزه به آن‌ها اعطا گردید.‏

در نهایت در مرحله‌ سوم مسابقه، تیم‌ها باید نمونه‌های پروازی نهایی خود را ساخته و با انجام تست‌های مختلف قابلیت‌های ساخته‌های خود را به اثبات ‏می‌رسانیدند. در این مرحله ‏١٢ تیم موفق به ساخت نمونه‌ پروازی نهایی شدند که تنها تیم شهبال ‏١ موفق شد ‏حداقل‌های لازم برای جایگاه سومی را کسب نماید و جایزه‌ ‏۴٠ میلیون ریالی را از آن خود نمود. در این فاز به تمامی تیم‌های ‏شرکت‌کننده‌ دیگر نیز متناسب با امتیازاتی که کسب نموده بودند جوایزی اهدا گردید.

منتخب تصاویر دور اول