آرشیو دور دوم

دور دوم مسابقه، زمان و مراحل برگزاری آن

دومین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین از آبان ماه ۱۳۸۹ و در رده هماسازان (دانشجویی) به صورت رسمی آغاز گردید. پس از اطلاع‌رسانی و شروع ثبت‌نام، نهایتاً ۴۳ تیم از ۱۴ استان کشور ثبت‌نام خود را نهایی نمودند.

در این دوره از مسابقه، ساخت سامانه‌ای مورد نظر بود که قادر باشد با نصب یک دوربین فیلم‌برداری یا عکاسی در محل مناسبی که دید کافی از پایین و جلو را فراهم می‌کند به همراه لینک ارسال تصویر یک محدوده به ابعاد ۳×۳ کیلومترمربع را حداقل به مدت ۴۰ دقیقه مورد کاوش قرار دهد. در داخل منطقه مورد نظر اهدافی به ابعاد ۳×۳ متر چیده شده‌ بودند. ارتفاع پروازی برای انجام عملیات کاوش می‌توانست به دلخواه انتخاب شود ولی هدف این بود که بیشترین تعداد اقلام هدف در مدت بیان‌شده کشف و موقعیت آن‌ها به همراه تصویر مطلوب به پایگاه ارسال گردد.

از چالش‌های فنی پیش‌روی تیم‌ها برای انجام این مأموریت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

مداومت پروازی پرنده

مسائل مربوط به تنظیم موتور

پرواز خودکار و یا پرواز خارج از دید

پرواز برنامه‌ریزی‌شده

مخابرات خارج از دید

تصویربرداری از ارتفاع بالا و در حال حرکت

در نهایت پس از گذر از مراحل طراحی و ساخت، ۱۴ تیم توانستند پرنده‌ خود را برای شرکت در آزمون‌های پروازی آماده نمایند. اسامی این تیم‌ها به شرح زیر است.

در طی ۴ روز تست، در مجموع ۵ تیم از ۱۴ تیم توانستند برخی از اهداف را ببینند و ضمن تشخیص حرف نصب‌شده، مختصات آن را نیز اعلام نمایند.

در پایان این رقابت‌ها، تیم‌های دکتر حسابی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، سَرَد از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین و نواندیشان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

با مشخص شدن تیم‌های برتر این دوره از مسابقه، مراسمی در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۰ در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید. طی این مراسم جوایز سه تیم برتر این دوره از مسابقه اهدا شد و از سایر تیم‌های مسابقه نیز تقدیر به عمل آمد و هدایایی به رسم یادبود به آن‌ها اهدا گردید.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاه کوچکی از دستاوردهای این دوره از مسابقه شامل پرنده‌های ساخته‌شده و سیستم‌های بکارگرفته شده توسط تیم‌ها نیز برپا شد. در این مراسم علاوه بر اعضای تیم‌ها، تعدادی از مسئولین کشوری و لشکری نیز حضور داشتند. این دوره از مسابقات به همت پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و ستاد توسعه فناوری هوافضا برگزار گردید. از حامیان این دوره نیز می‌توان به موسسه آموزشی-تحقیقاتی صنایع دفاعی،‌ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد ملی نخبگان و شرکت صنایع هوایی قدس اشاره نمود.

منتخب تصاویر دور دوم