آرشیو دور سوم

دور سوم مسابقه، زمان و مراحل برگزاری آن

سومین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین به همت پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری ستاد توسعه فناوری هوافضا و سازمان صنایع هوایی با حضور ۹۶ تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور از تیرماه سال جاری آغاز گردید. تیم‌های شرکت‌کننده از ۲۴ استان کشور و از دانشگاه‌های مختلف سراسری و آزاد در این رقابت‌ها حضور داشتند.

در این دوره، آماده‌سازی سامانه‌ای مورد نظر بود که قادر باشد با نصب یک دوربین در محلی مناسب، در حداقل دو ارتفاع ثابت از سطح زمین که هر کدام دلخواه بوده ولی به فاصله ۳۰۰۰ پا از یکدیگر هستند، جمعا برای مدت ۱۲۰ دقیقه (ترجیحا ۶۰ دقیقه در ارتفاع اول و ۶۰ دقیقه در ارتفاع دوم) در شعاعی کمتر از ۵۰۰ متر ثابت مانده و در این مدت از سطح زمین زیر پای خود عکس‌برداری و به ایستگاهی در فاصله حداقل ۲ کیلومتری از منطقه پرواز ارسال نماید. در این مأموریت هدف این است که رفتاری هم‌چون برخی انواع عقاب که در یک ناحیه ثابت گشت می‌زنند و منطقه را تحت نظارت دارد تقلید شود.

چالش‌های فنی که تیم‌ها در این دوره با آن روبرو بودند عبارتند از:

  • مداومت پروازی
  • پرواز در ارتفاع و مسایل مربوط به تنظیم موتور
  • پرواز خودکار و یا پرواز خارج از دید
  • ناوبری
  • پرواز برنامه‌ریزی‌شده
  • مخابرات خارج از دید

این دوره از مسابقات از تیرماه سال ۹۱ و با مرحله ارائه پروپوزال آغاز گردید. در این مرحله، تیم‌ها به مدت ۲ ماه فرصت داشتند تا پروپوزال خود را به دبیرخانه مسابقه ارائه دهند. در پروپوزال تیم‌ها باید فرایند، مدت زمان و هزینه مورد نیاز برای آماده‌سازی سامانه خود به منظور انجام مأموریت این دوره را مشخص می‌نمودند. با پایان‌یافتن مرحله اول، در نهایت ۶۰ تیم موفق شدند پروپوزال خود را آماده نموده و به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند. نحوه ارزیابی پروپوزال‌ها بدین‌گونه بود که پس از بررسی آن‌ها توسط کمیته داوران، تیم‌ها باید پروپوزال خود را در حضور کمیته داوران ارائه می‌کردند تا بتوانند با کسب امتیاز لازم، مجوز حضور در ادامه مسابقه به منظور اجرای طرح خود را کسب نمایند. نتایج این مرحله به صورت زیر است:

در این دوره از مسابقات، ارزیابی تیم‌ها در مرحله پیش‌آزمون به صورت غیر حضوری انجام پذیرفت. بنابراین تیم‌ها باید براساس پروپوزال خود و در بازه اعلام شده در پروپوزال، فیلمی در سه بخش از پرنده خود با رعایت نکات مورد نظر تهیه کرده و به دبیرخانه مسابقه ارسال می‌نمودند. بر اساس الگوی داده‌شده، نهایتاً ۱۶ تیم موفق شدند تصاویر درخواستی را به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند و مجوز حضور در آزمون‌های پروازی را کسب نمایند.

آزمون‌های پروازی این دوره از مسابقات، در فرودین‌ماه ۱۳۹۲ در فرودگاه آزادی واقع در شهرستان آبیک برگزار شد. از میان ۱۶ تیمی که مرحله پیش‌آزمون را پشت سر گذاشته بودند ۱۲ تیم در مرحله آزمون‌های پروازی حاضر شدند. چهار تیم سیرنگ، هدی، سرد ۲ و کلیاک به دلیل سانحه قبل از آزمون نهایی از ادامه رقابت بازماندند.

پس از برگزاری مسابقات و ارزیابی عملکرد تیم‌ها، نتایج به صورت زیر اعلام گردید:

جهت تشکر از تیم‌های شرکت‌کننده و نیز تشویق این عزیزان در مسیر ابتکارها و دستاوردهای آنها، کمیته داوری مسابقات، تیم‌ها را در زمینه‌های عنوان‌شده مورد ارزیابی قرار داده که نتایج آن در جدول زیر آمده است. به هریک از این تیم‌ها مبلغ ۵ میلیون ریال به عنوان جایزه اهدا شده است.

طبق روال هر دوره، پس از برگزاری مسابقات و تعیین تیم‌های برتر، مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین با حضور مسئولین دانشگاهی و صنعت در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم، دکتر ملائک به عنوان دبیر کمیته علمی مسابقه به شرح نحوه برگزاری مسابقه پرداخت و در ادامه افرادی چون ریاست دانشگاه صنعتی شریف، معاون پژوهش و نوآوری سازمان صنایع هوایی، معاونت صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، و ریاست ستاد توسعه فناوری هوافضا به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان از تیم‌های برتر با اهدای لوح و تندیس مسابقات، تقدیر به عمل آمد. در کنار این مراسم نمایشگاهی از دستاوردهای تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقه نیز برپا گردید.

منتخب تصاویر دور سوم