سؤالات متداول

سؤالات مطرح‌شده در جلسه توجیهی

۱. ارائه‌نکردن تمام نکات در پروپوزال و ایجاد و انجام آن‌ها در انتهای کار نمره منفی ندارد و بلامانع است؟

با توجه به دفترچه قوانین، مجوز حضور تیم در مرحله پروازی، با جمع امتیازات کسب شده در مراحل ارائه پروپوزال و طراحی و ساخت خواهد بود. همچنین یکی از جوایز مسابقه مربوط به تطبیق طرح و اجرا خواهد بود که در انتهای مسابقات ارزیابی صورت گرفت.

۲. در صورت تحویل اطلاعات کامل توسط تیم‌ها، کمیته برگزاری مسابقات چه تعهدی در این موضوع دارد؟ چه تضمینی برای طرح داده‌شده وجود دارد که تیم مربوطه ذینفع باشد؟

در دفترچه قوانین به این مورد به صراحت اشاره شده و مالکیت طرح‌ها برای تیم‌ها خواهد بود. قاعدتاً مراجعه به سابقه برگزاری مسابقات، حاکی از معرفی تیم‌های برتر به مراکز صنعتی و کمک به رشد هسته‌های علمی به وجود آمده در تیم‌ها در سال‌های گذشته بوده است.

۳. چرا با وجود اینکه سال‌های گذشته تیمی موفق به انجام مأموریت نشده است، تعریف مأموریت پیچیده‌تر می‌شود؟

ایده پنج سطحی مسابقات، برای ایجاد تحرک در هسته‌های علمی و دانشجویی کشور و کشف استعدادها و توانمندی‌های آنها است. در این میان، صورت مسئله مراحل مختلف از ابتدای شروع دومین دوره در اختیار علاقمندان قرار گرفته است تا بتوانند ایده‌های فنی خود را برای آینده طرح‌ریزی نمایند. با توجه به برگزاری مسابقات در چهارمین دوره خود، انتظار می‌رود تیم‌ها به بلوغ نسبی رسیده باشند و با مسائل پیچیده‌تر حتی با درصدی از خطا در اجرا، مواجه باشند.

۴. مدت زمان ۷ ماهه واقعاً با چه منطقی انتخاب شده است؟

با این منطق که افرادی که شرکت می‌کنند، مسابقات دوره‌های قبل را دیده و نیز تا حد قابل قبولی آشنا به موضوعات طراحی هستند.

۵. برنامه تیم برگزارکننده برای حمایت از تیم‌ها چیست؟ یعنی آیا اقدامی برای معرفی تیم‌ها به اسپانسرها، ارتباط‌دادن تیم‌ها با مراجع علمی و منابع مالی، پشتیبانی از تیم‌ها به جهت کسب حمایت از دانشگاه‌ها و ... انجام شده است؟

به بخش توصیه‌ها در دفترچه قوانین مراجعه شود.

۶. آیا دوربین نیاز به زوم دارد یا با دوربین ساده هم امکان جستجو دارد؟تشخیص رنگ از چه فاصله‌ای انجام شود؟

این مورد بستگی به توان دوربین انتخابی تیم‌ها دارد. دوربین‌ها بر حسب فاکتورهایی چون قدرت لنز و حساسیت پرده تصویر و … می‌توانند تصاویری با کیفیت‌های مختلف ثبت نمایند. لذا این مورد به انتخاب تیم‌ها بستگی دارد. در این مورد خاص، برای آشنایی بیشتر تیم‌ها، دوره‌های آموزشی با عنوان آشنایی با پارامترهای دوربین و انتخاب آن طراحی شده است که به زودی اجرایی می‌شود. اطلاعلاتی در مورد Aerial Photography  بر روی سایت قرار داده خواهد شد و همچنین تکنولوژی دوربین‌های قابل دسترس؛ بر اساس چنین اطلاعاتی می‌توانید تصمیم منطقی را اخذ کنید.

۷. آیا می‌توانید از چند سیستم برای ارتباط استفاده کنید؟

قراردادن سیستم‌های مخابراتی به شکل رله در منطقه‌ای با پستی و بلندی، با مشکلات جدی در بخش اجرا مواجه است. حال آنکه وسیله مورد طراحی باید بتواند با صرف وقت متناسب برای آماده‌سازی، عملیات انجام دهد. نصب سیستم‌های زمینی مخابراتی به شکل رله در منطقه، امکان‌پذیر نیست. اما به تشخیص تیم‌ها، محدودیتی در رابطه با استفاده از چند سیستم‌ ارتباطی داخل پرنده به شکل پشتیبان هم با هدف افزایش ایمنی، وجود ندارد.

۸. با توجه به مسیر رفت و برگشت، جستجو و ترافیک پروازی جهت رهاسازی بسته امدادی، مدت حداکثر پرواز را چه مقدار تخمین می‌زنید؟

این یکی از نکات کلیدی طراحی است و باید خود تیم‌ها بتوانند بین یک کمترین و یک بیشترین و یک میانگین آن را حدس بزنند و بعد بررسی کنند که کدام‌یک منجر به یک طراحی منطقی می‌شود.

۹. ارتفاع پروازی در محدوده جستجو چقدر است؟ آیا دوربین نیاز به زوم دارد یا با دوربین ساده هم امکان جستجو دارد؟

به دفترچه قوانین مراجعه نمایید.

۱۰. امکان نصب دکل مخابراتی قابل‌حمل نیز وجود دارد؟

از دیدگاه Time / Cost / Quality باید بررسی و تصمیم بگیرید.

۱۱. در محل و شعاع رهاسازی بسته امدادی که ۵۰m تعیین‌شده فضای آزاد است یا در شعاع ۵۰m پوشش جنگلی است؟

منطقه مورد استفاده برای استقرار کامیون‌های هدف نه یک منطقه جنگلی بسیار انبوه و پر است و نه یک منطقه خالی و فضای آزاد.

۱۲. امکان شرکت یک تیم با دو پرنده وجود دارد؟

به لحاظ اجرایی هر تیم یک‌بار مأموریت را اجرا می‌کند. بنابراین حضور با دو پرنده یکسان صرفاً از دیدگاه امکان بروز سانحه برای یک فروند در هنگام حمل‌ونقل قابل تصور است.

۱۳. تیم‌ها می‌توانند با چند هواپیما ناحیه را مورد جستجو قرار دهند؟

اگر این سؤال به معنای استفاده از یک آرایش پروازی (Formation flight) برای جستجوی منطقه است، پاسخ مثبت است و با این شرط که چنین تدبیری در پروپوزال هم پیش‌بینی شده باشد.

۱۴. نحوه امتیازدهی در ارتفاع‌های مختلف پروازی و قابلیت حمل بار در وزن‌های مختلف به چه صورتی است؟

منطق امتیازها بر اساس کیفیت پروپوزال، پیاده‌سازی پروپوزال و رسیدن به هدف و اجرای مأموریت است. قابلیت‌های پروازی که منجر به موفقیت در اجرای مأموریت نشود امتیاز مشخصی ندارند.

۱۵. تشخیص محل امدادرسانی و پرتاب شی به طور همزمان می‌باشد؟

این تصمیم بر عهده تیم طراح است.

۱۶. چه ارتفاع پروازی امتیاز بیشتری دارد؟ (در صورتی که در ارتفاع بالا تشخیص موقعیت و همچنین پرتاب بسته سخت‌تر هست).

منطق امتیازها بر اساس کیفیت پروپوزال، پیاده‌سازی پروپوزال و رسیدن به هدف و اجرای مأموریت است. اگر نیازی به انتخاب روش‌های سخت و پرهزینه در انجام مأموریت نباشد، دلیلی هم برای تعلق امتیاز بیشتر به چنین تصمیماتی وجود ندارد.

۱۷. برای واردکردن تجهیزات مخابراتی بالاتر از ۱۰ کیلومتر مجوز داده می‌شود؟

در صورت وجود مشکلات اداری با ستاد اجرایی مسابقه هماهنگ نمائید.

۱۸. هر سطح پروازی که بین ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ پا که بخواهیم می‌توانیم پرواز کنیم؟

بلی.

۱۹. فاصله دو کامیون از یکدیگر چقدر است؟

هر دو کامیون در منطقه‌ای قرار دارند که به عنوان منطقه تحت بررسی Search Area معرفی شده است. فاصله مشخصی برای این دو هدف متصور نیست و تیم‌ها باید بتوانند با جستجو در منطقه، این دو هدف را شناسایی نمایند.

۲۰. آیا محموله‌ای که رها می‌شود باید مانند سازه‌های نجات تخم‌مرغ باشد؟

لزومی به فرود نرم نیست. ولی محموله‌ای که رها می‌شود نباید صدمه‌ای جدی ببیند و غیرقابل استفاده گردد.

۲۱. آیا می‌شود پروپوزال را طوری ارائه داد که تا به حال تکامل بیشتری در آینده باشد به نحوی که این پویایی ۵۰% باشد؟

باید دقت نمایید که پروپوزال خودش امتیازی دارد که در زمان مشخصی ثبت می‌گردد. ولی اینکه محصولی طراحی و ساخته شود که در راستای پروپوزال بوده و فراتر از آن هست هم قابل قبول است. ولی چنانچه محصولی ساخته شود که هیچ ارتباطی به پروپوزال نداشته باشد، در آن صورت فقط امتیاز طراحی لحاظ خواهد شد.

برای مثال فرض کنید که در پروپوزال تأکید کنید که هواپیما یک موتوره از نوع Pusher است ولی در فرایند اجرا به این نتیجه برسید که از موتورPuller  استفاده کرده و یا اصلاً از یک کوادروتور استفاده کنید، امتیاز پروپوزال نادیده گرفته خواهد شد. ولی اگر در فرایند طراحی به این نتیجه برسید که لازم است از دو موتور Pusher برای افزایش ایمنی استفاده کنید، ایرادی نخواهد داشت. دقت کنید که پروپوزال بیانگر میزان قدرت طراحی شما در زمان محدود هم هست.

۲۲. وزن دقیق محموله رهاشده مشخص نیست؟ ابعاد و وزن محموله را شما تعیین می‌کنید؟

به دفترچه مقررات مراجعه نمائید. ابعاد محموله به لحاظ بسته‌بندی به عهده تیم‌ها بوده است. محتوای داخل بسته و بازه وزنی آن در دفترچه قوانین عنوان شده است.

۲۳. اجباری‌بودن یا نبودن استفاده از چتر؟ (با توجه به اینکه استفاده از چتر تخصص خورد را می‌طلبد)

به عنوان یک طراح لزومی ندارد که انسان متخصص همه چیز باشد. ولی این یک اصل در طراحی است که طراح باید بتواند از سایر تخصص‌ها در زمان و مکان مشخص استفاده کند. البته چنانچه تصمیم به استفاده از چتر گرفتید، آموزش‌های لازم در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این بستگی به پروپوزال تیم خواهد داشت.

۲۴. تقدم و تأخر تشخیص دو هدف قرمز و سفید؟

بر اساس منطق مأموریت، کامیون قرمز (دشمن) باید اول مورد شناسایی قرار گیرد.

۲۵. حداقل ارتفاع تشخیص؟

اطلاعاتی در موردAerial Photography  بر روی سایت قرار داده خواهد شد و همچنین تکنولوژی دوربین‌های قابل‌دسترس، بر اساس چنین اطلاعاتی می‌توانید تصمیم منطقی را اخذ کنید.

۲۶. حداقل ارتفاع رهاسازی محموله؟ محموله باید از چه ارتفاعی رهاسازی شود؟

الزام مشخصی در این رابطه اعمال نخواهد شد، زیرا این ارتفاع بستگی به میزان باد محلی دارد. امکانات هواشناسی در روز مسابقه مهیا خواهد بود. همچنین تیم‌های می‌تواننند به اطلاعات AIP به منظور کانتور ارتفاعی منطقه مراجعه نمایند. برای پرتاب محموله، تیم‌ها می‌توانند به ارتفاع کم نزول کنند. اما لازم است تا شیب نزول و صعود مجدد و شرایط کارایی پرنده خود با توجه به زمان و الگوی پستی و بلندی منطقه را در نظر بگیرند.

۲۷. ضرورت وجود دوربین عکس‌برداری؟

اگر روش دیگری برای تشخیص کامیون‌های قرمز و سفید بدون استفاده از دوربین عکس‌برداری در اختیار دارید در پروپوزال ذکر کنید.

۲۸. آیا طراحی و ساخت امتیاز دارد بر خریداری هواپیمای آماده؟

بر اساس زمان موجود، این تصمیمی است که تیم باید بگیرد و در پروپوزال از آن دفاع کند.

۲۹. شدت استتار کامیون‌ها روی زمان پرواز تأثیرگذار است.

کامیون‌ها رنگ ویژه استتار ندارند. فقط اثرات محیط جنگل را در شناخت موقعیت کامیون‌ها باید در نظر بگیرید.

۱. مجاز به اضافه‌کردن چه تجهیزاتی به هواپیما هستیم؟

شما هر تجهیزاتی که برای انجام ایمن و اقتصادی مأموریت لازم باشد می‌توانید به هواپیما اضافه کنید ولی باید توجه داشته باشید که هواپیما منطقاً باید از دیدگاه مشتری قابل خرید بوده و مشکلات جانبی برای وی فراهم نکند. به طور مثال خیلی بزرگ نباشد.

۲. آیا افزایش قابلیت‌های هواپیما موجب افزایش امتیاز می‌شود؟

در این مرحله از طراحی خیر! شما وظیفه دارید فقط مأموریت درخواستی را انجام دهید. البته اینکه هواپیما به طریقی طراحی شده باشد که به سهولت به ورژن‌های بالاتری توسعه داده شود، همیشه مطلوب است.

۳. آیا استفاده از ماژول‌های آماده مجاز می‌باشد؟

بله. ولی باید نشان داده شود که شرایط استفاده منطقی بوده است. به عبارت ساده‌تر، ماژول‌های آماده به شما نمی‌گویند کجا باید یا نباید استفاده شوند. شما باید تصمیم بگیرید کجا صحیح است که از آنها استفاده کنید.

۴. امکان تغییر مأموریت وجود دارد؟

تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست.

۵. آیا برای پروپوزال، نوع پرنده و شرایط طراحی مفهومی باید ارائه شود یا خیر؟

خیلی بدیهی است که لازم است.

۶. آیا ساخت ماک‌آپ امتیاز محسوب می‌شود؟

یکی از شیوه‌های ارزیابی طرح توسط ساخت ماک‌آپ است. در این دوره از مسابقات، الزامی به ساخت ماک‌آپ نیست و صرفاً توصیه می‌شود تا تیم‌ها روند علمی و حرفه‌ای فضای طراحی را با تجربه ساخت ماک‌آپ، طی نمایند.

۷. آیا تیم می‌تواند در طول مرحله ارزیابی یا آزمون‌های نهایی سیستمی به پرنده خود اضافه نماید که در مراحل قبلی و مستنداتش به آن اشاره‌ای نکرده است؟

منطق ارزیابی طرح همین است که اگر چیزی از قلم افتاده، اضافه شود.

۸. محدودیت فیزیکی در ساخت نمونه نهایی پهپاد (مثلاً وزن، ابعاد و ..) به چه میزان است؟

این در اختیار تیم طراح است و بستگی به این دارد که هدف از ساخت نمونه چه بوده است.

۹. آیا بدنه حتماً باید توسط شرکت‌کنندگان طراحی و ساخته ‌شود؟ یا می‌توان بدنه آماده خریداری نمود؟ آیا در امتیازدهی تأثیری دارد؟

اگر تشخیص تیم طراح بر این بوده که از قطعات آماده استفاده شود، باید از منطق خود دفاع کند. صرف داشتن سرمایه دلیل خوبی نیست و همچنین تشکیل ندادن یک تیم کارآمد هم دلیل محسوب نمی‌شود.

۱۰. آیا در این مرحله از مسابقات، استفاده از پردازش تصویر الزامی دارد؟

مأموریت را دقیقاً مطالعه کنید. این موضوع به برداشت فنی اعضای تیم از صورت مسئله مرتبط است. برای این قابلیت، امتیاز مربوطه در نظر گرفته شده است. اما عامل بازدارنده تیم برای حضور در مسابقات نبوده یا منجر به کسر امتیاز نمی‌شود.

۱۱. در صورتی که لینک قطع شد و یا موتور از کار افتاد، برای پیشگیری از سانحه، ادامه پرواز چگونه باید باشد؟ آیا امتیازی تعلق می‌گیرد؟

تحت هیچ شرایطی انتظار نمی‌رود یک مأموریت با سانحه همراه باشد. به عبارت ساده‌تر، یا مأموریت انجام می‌شود و یا انجام نمی‌شود. اگر انجام شد که امتیاز آن محاسبه می‌شود، واگر انجام نشد (مأموریت نیمه تمام) به تیمی که قادر باشد ایمن فرود آمده و دلایل عدم موفقیت خود را مکتوب ارائه دهد، امتیازی محاسبه و تعلق خواهد گرفت.

۱۲. استفاده از چتر بازیافت و نجات، الزامی است؟

به علت اجرای مأموریت در محیط جنگلی و نیز اهمیت حفظ سلامت محیط زیست، این مورد تمهیدی برای جلوگیری از بروز سوانح منجر به تخریب فضای جنگلی در نظر گرفته شده و الزامی است. قابلیت بازیافت و کارآمد بودن این بخش، در فاز ارزیابی طراحی و ساخت، مد نظر داوران قرار می‌گیرد.

۱۳. محل اجرای مسابقه (از لحاظ ارتفاع از سطح دریا، مشخصات فیزیکی باند و شرایط آب و هوایی غالب) را مشخص نمایید.

به منظور اجرای مسابقات در فضای استاندارد، سعی شده از باند پروازی با ارتفاعی نزدیک به سطح دریاهای آزاد، با سطح هموار (آسفالت) و فصلی با آب و هوایی نسبی پایدار استفاده شود. با توجه به وجود فضاهای خاص عملیاتی هوایی در کشور، در انتخاب باند پروازی برای کمیته داوری و برگزاری محدودیت وجود دارد. لذا پس از نهایی شدن این انتخاب، به تیم‌ها اعلام خواهد شد.

۱۴. آیا برتری زمانی برای شناسایی اهداف وجود دارد؟ تیمی که ابتدا بسته را تحویل دهد امتیاز بیشتری می‌گیرد یا ابتدا محل کامیون را شناسایی نماید؟

قاعدتاً آنچه مهم است، اجرای کل عملیات در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای تیم است. از طرفی، بازه زمانی محدود برای اجرای مأموریت مفروض است. حال آنکه اجرای مأموریت امداد و یا نجات بنا به ذات شرایط اضطراری، می‌تواند در اولویت انتخاب باشد.

۱۵. منظور از شناسایی و یافتن محل مصدوم چیست؟ آیا صرف تحویل محموله امدادی به آن، کافی است یا باید موقعیت آن هم گزارش شود؟

شناسایی به مفهوم گرفتن تصویری از محل مصدوم است که شناسایی مصدوم از پس‌زمینه تصویر در آن به وسیله داوران امکان‌پذیر باشد.

۱۶. تعداد مجاز انجام مأموریت توسط یک تیم؟ آیا تیم‌ها می‌توانند چند بار یک مأموریت را انجام دهند؟

به علت محدودیت زمانی در برگزاری، به هیچ وجه اجازه تکرار مأموریت برای تیم‌ها وجود ندارد و هر تیم، فقط یکبار اجازه ورود به منطقه جستجو و شرکت در رقابت را دارد.
همچنین به هر تیم یک بار اجازه پرواز محلی در اطراف باند داده می‌شود تا ضمن تست و اطمینان از قابلیت‌های پرنده، امکان تنظیم زیرسیستم‌ها با شرایط محیطی نیز فراهم شود.

۱۷. تست‌های پروازی نهایی برای هواپیما در چه شرایط آب و هوایی صورت می‌پذیرد و چه شرایطی می‌تواند بدون کسر امتیاز از تیم سبب لغو تست‌های پروازی و تکرار آن شود؟

بنا به سطح تعریف شده برای مسابقات، شرایط پروازی طبق استانداردهای مربوط به پرواز در شرایط با دید (VFR) مد نظر است. توصیه می‌شود، شرایط حاکم بر این مورد توسط اعضای تیم از طریق مستندات استاندارد (مانند Annex 2-6) مطالعه شود. تصمیم به لغو عملیات تیم‌ها به دلایل مختلف، از جمله شرایط آب و هوایی به عهده کمیته علمی و داوری مسابقات است.

۱۸. تغییر ارتفاع در حین پرواز چه تاثیری در امتیاز تیم دارد؟ آیا لازم است تیم ارتفاع مشخصی را نگاه دارد یا می‌تواند در بین ارتفاعات مختلف پرواز نماید. در صورتی که لازم است تیم ارتفاع مشخصی را نگاه دارد زمانی را که تیم در محدوده ارتفاع مربوطه باید باشد تا امتیاز آن برایش لحاظ شود چقدر است؟

آنچه که در این مورد اهمیت دارد، رعایت یک طرح پرواز است. بنا به الگوی امتیازدهی، حفظ ارتفاع در بازه زمانی طولانی‌تر و اجرای عملیاتی با نظم در فرآیند اجرا، ذاتاً منجر به کسب امتیاز بالاتر می‌شود.

۱۹. در منطقه پرواز آیا تیم مجاز به حرکت در هر سمت و هر موقعیت جغرافیایی هست در غیر این صورت تمرد از منطقه چه اثری دارد؟ محدوده‌ای که تیم باید درون آن باشد از نظر عرضی چه میزان است؟

خروج از محدوده مجاز (مد نظر کمیته علمی که به شکل نقشه و موقعیت نقاط، اعلام می‌شود)، منجر به حذف تیم از رقابت‌ می‌شود.

۲۰. آیا افزایش ارتفاع محدودیت دارد؟ آیا تیم می‌تواند به ارتفاعات بالاتر از ۸۰۰۰ پا نیز برود؟

برای ارتفاع نیز محدودیتی با فرض حاشیه اطمینان در نظر گرفته شده است. خروج از بازه ارتفاعی بیشینه، غیرمجاز است و منجر به حذف تیم می‌شود. برای پرتاب محموله، تیم‌ها می‌توانند به ارتفاع کمتر از مرز ۵۰۰ پا از سطح زمین نزول کنند اما با توجه به مشکلات ایمنی پرواز در ارتفاع پایین، زمانی که تیم در ارتفاع زیر ۵۰۰ پا پرواز می‌کند با ضریب صفر محاسبه می‌شود.

۲۱. آیا لازم است تیم‌ها حتماً تمامی مراحل پیش‌بینی شده مسابقه را طی نمایند یا حضور در مراحل اختیاری است؟ مثلاً فقط می‌توان در مرحله پروازی شرکت کرد؟

حضور در تمامی مراحل طبق برنامه زمان‌بندی، الزامی است.

۲۲. حمایت‌های مالی از تیم‌ها به چه میزان بوده و شرایط آن چگونه است؟ آیا کمیته برگزاری مسابقه در مورد جذب حامی و کمک برای خرید ابزار اقدامی انجام می‌دهد؟

کمیته برگزاری در حال مذاکره برای اخذ حمایت‌های احتمالی است که در صورت مساعدت، به اطلاع تیم‌ها خواهد رسید. در این راستا، تعهدی به تیم‌ها داده نمی‌شود. با این حال، لازم است تا اعضای تیم خود به دنبال اخذ حمایت و پشتیبانی از سوی سایر منابع باشند.

۲۳. آیا دفتر کار یا کارگاهی برای گروه‌ها در نظر گرفته شده است؟

فضای کار تیم‌ها به عهده اعضای خود تیم خواهد بود.