هدف از برگزاری

فاصله‌ میان صنعت و دانشگاه که امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات پیش روی پیشرفت‌های کشور قرار دارد، مسئله‌ای است که در حال حاضر توجه بسیاری از مسئولین را به خود جلب نموده و آن‌ها را برای برطرف نمودن این مشکل به تکاپو انداخته است.

اما در این میان راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند با هزینه کمتر، دستاوردهای بیشتری داشته باشند و این مشکل را تا حدی برطرف کنند. یکی از این راه‌کارها، برگزاری مسابقات دانشجویی است.

تکمیل چرخه آموزشی در دانشگاه‌ها

هدف عموم مسابقات دانشجویی، سنجش و ارتقای توان دانشجویان در بکارگیری آموزش‌هایی است که در طول تحصیل فراگرفته‌اند و در مرحله‌ بعد، آموزش آن دست از کارهای عملی‌ است که لازم است دانشجویان قبل از ورود به صنایع با آن‌ها آشنا باشند.

دستیابی به موارد فوق، موجب تکمیل زنجیره ارتباط صنعت، دانشگاه و پژوهشگاه‌های تخصصی ‌شده و موجب بهره‌برداری و جهت‌دهی به امور پژوهشی و پژوهشگران در راستای توسعه فناوری‌ها و مدیریت صحیح خلاقیت افراد علاقه‌مند خواهد شد.

گسترش و هدفمندسازی فعالیت‌های پژوهشی

هدف اصلی در این بخش، دستیابی به گلوگاه‌های فناوری و از سوی دیگر جهت‌دهی و تحریک فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی در راستای اهداف صنعت است. از آنجایی که برای دستیابی به این هدف، لزوم تحقیقات کاربردی مشهود است و پژوهش‌های تئوریک در دانشگاه‌ها نیز در این رابطه راه‌گشا نیست، ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی مرتبط و منطبق با نیازمندی‌های فناوری، اولین و مهم‌ترین گام در راستای تحقق این هدف است. ضمن آنکه تعریف هر صورت مسئله پیچیده‌ای در مسابقه جهت شناسایی استعدادها و حل تقریبی آن نیازمند آزمایشگاه‌ها و امکانات تست برای تیم‌های مسابقه است. ایجاد آزمایشگاه‌های مشترک با صنعت از ضروریات نیل به این اهداف است.