مشخصات بسته امدادی

به اطلاع تیم‌های شرکت‌کننده در چهارمین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین می‌رساند، مطابق توضیحات ارائه شده در دفترچه قوانین مسابقات، هر تیم موظف است یک بسته امدادی را در حین اجرای مأموریت به همراه داشته و آن را به صورت سالم به محل کامیون سفید رنگ برساند. همچنین دبیرخانه مسابقات، عناوین محتویات بسته‌ مورد نظر را در دفترچه قوانین اعلام نموده است. بر همین اساس در این اطلاعیه، جزئیات هر یک از موارد یاد شده در دفترچه قوانین به صورت مجزا اعلام شده و محدوده اختیارات تیم در چینش آن ارائه گردیده است.

برد GPS/GPRS

این برد، جعبه‌‌ای سیاه‌رنگ با ابعاد و اتصالات نمایش داده شده به شکل زیر است. این جعبه دارای ۲ کانکتور به رنگ‌های طلایی و نقره‌ای رنگ می‌باشد. کانکتور نقره‌ای رنگ، جهت شارژ باتری دستگاه بوده و هنگامی که جعبه به تیم تحویل داده می‌شود، بدون اتصال به هیچ خروجی دیگری آزاد خواهد بود. کانکتور طلایی‌رنگ از طریق یک سیم که ابعاد آن متناسب با ابعاد جانمایی هر تیم قابل تغییر می‌باشد و شعاع چرخش آن باید حداقل یک سانتی‌متر در نظر گرفته شود، به ماژول دودزا متصل خواهد شد. از این جهت در شکل زیر کانکتور شارژ (نقره‌ای رنگ) بدون کانکتور و کانکتور دود (طلایی‌رنگ) به همراه کانکتور و سیم خروجی نمایش داده شده‌اند تا تیم‌ها بتوانند ابعاد کانکتورها را نیز در جانمایی خود لحاظ کنند. ابعاد نشان داده شده در تصویر شماتیک، در واحد میلی‌متر است.

جهت موقعیت‌یابی لحظه‌ای، یک ماژول GPS و آنتن مربوط به آن که از طریق ماهواره‌های GPS/GLONASS/GALILEO موقعیت‌یابی می‌کند، درون دستگاه تعبیه شده است. این ماژول موقعیت لحظه‌ای را به صورت هر ثانیه یک بار به ماژول GPRS تحویل خواهد داد.

بنابراین درون این بسته، یک ماژول GPRS نیز وجود دارد که مطابق استاندارد GSM با طول موج و فرکانس دستگاه‌های تلفن همراه، با نرخ ثابت هر چند ثانیه یک بار مشخصات محل خود را که از ماژول GPS دریافت نموده است، از طریق پیامک (SMS) به ستاد برگزاری مسابقه مخابره می‌نماید.

شایان ذکر است که دستگاه داده‌برداری از محل محموله با مشخصات ارائه شده در بالا، ۳۰ دقیقه قبل از پرواز در اختیار تیم‌ها قرار داده می‌شود. بنابراین تیم‌ها باید جانمایی این وسیله درون محموله امدادی را با ملاحظات زمانی مد نظر قرار دهند.

این دستگاه باید پس از رهاسازی، سالم به ستاد برگزاری مسابقه عودت داده شود.

ماژول دودزا

این ماژول پس از تحویل مرسوله به محل کامیون سفیدرنگ از طریق اعضای ستاد برگزاری فعال می‌شود و به مدت تقریبی ۳۰ ثانیه، دود از خود متصاعد می‌نماید. بنابراین تیم‌ها باید توجه داشته باشند که سطح خروجی دود (سطحی که فتیله روی آن قرار دارد) باید به گونه‌ای تعبیه شده باشد که به فضای بیرون متصل باشد. سمت و جهت قرار دادن ماژول، درون بسته امدادی در اختیار تیم‌ بوده و افقی، عمودی و یا رو به پایین بودن آن تأثیری در عملکرد ماژول نخواهد داشت. برابر تست‌های میدانی انجام شده، بدنه این ماژول در بازه عملکرد خود به حرارت حدود ۶۰ درجه می‌رسد، لذا لازم است تیم‌ها این مورد را در نظر داشته باشند.

متناسب با موارد یاد شده لازم است تیم‌ها دقت داشته باشند که هیچ‌گونه اقدامی از طرف اعضای تیم برای فعال‌سازی ماژول دودزا نیاز نیست و صرفاً جانمایی درست این ماژول و اتصال الکتریکی آن با ماژول GPS/SPRS مد نظر است. شکل و ابعاد این ماژول در ادامه آمده است.

سایر محتویات

محتویات دیگر بسته امدادی که اعضای تیم موظف به تأمین و جانمایی آن‌ها می‌باشند، در جدول زیر آمده است:

افراد تیم در تهیه آب‌معدنی ۵۰۰ گرمی و شکلات ۱۰۰ گرمی مختار هستند و دقت اندازه‌گیری تا ۲۰± گرم برای شکلات و تا ۵۰± گرم برای آب‌معدنی بلا مانع است.

اندازه، ابعاد، وزن، نوع و نمانام بسته پنبه و پماد سوختگی در اختیار اعضای تیم است، بنابراین انتخاب هر نوع از بسته‌بندی‌های موجود و استاندارد این حوزه بلامانع است. لازم به ذکر است بسته‌بندی این دو مورد نباید باز شده باشد و اعضای تیم مجاز به باز نمودن آن و تغییر شکل بسته‌بندی آن‌ها و یا ریختن محتویات آن در بسته‌بندی دستی خود نیستند.

انتخاب و جانمایی چراغ قوه در اختیار تیم‌ها است و هر نوع از چراغ‌قوه که توسط اعضای تیم انتخاب شود مورد قبول می‌باشد. توجه شود که چراغ‌قوه باید دارای باتری بوده و قبل از جانمایی، روشن‌شدن آن چک شود.

نقشه، تنها یک برگه A3 چاپ شده است و هر نوع تا زدن و رول کردن آن مجاز بوده و ایده یا نحوه جانمایی آن به عهده اعضای تیم می‌باشد.

دریافت فایل اطلاعیه

icon-PDF-small

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *