نوع فناوری: هدایت و کنترل
سیستم جدید وسیه برای عبور پهپادها از میان موانع
روسیه قصد دارد در آینده ای نزدیک پهپادهای خود را جهت عبور از موانع و ساختمانها به یک سیستم جدید با نام «دید فنی» مجهز نماید.
این سیستم که توانایی مشاهده و تشخیص موانع کوچک از جمله اشیا را دارد و قادر است خطرات پیش رو را شناسایی کند، بوسیلهی یک تیم مهندسی از دفتر طراحی لوچ (Luch) در روسیه ساخته شده است. این وسیله جعبه مانند شامل تجهیزات الکترونیکی از جمله یک دوربین تصویربرداری و تعدادی حسگر است و دادههای تصویری را در باند مادون قرمز و یا بوسیلهی رادار به یک واحد پردازندهی مرکزی ارسال می کند. همچنین داده های ناوبری این پرنده بطور مشابه بصورت بی درنگ به یک واحد کنترل کنندهی زمینی ارسال می شود که این واحد قادر است بطور دستی یا خودکار مانورهای گریز از مانع پرنده را انجام دهد. دوربین نصب شده بر روی این سیستم 500 گرم وزن دارد و به سفارش یک آژانس دولتی در روسیه ساخته شده است. سیستم «دید فنی» پتانسیل نصب بر روی انواع پرنده ها را دارد اما هم اکنون این سیستم بر روی یک میکروپهپاد نصب شده است. در واحی خاص که بدلایلی مانند محدودیت زمان امکان نقشه برداری وجود ندارد، سیستم «دید فنی» قابلیت دریافت نقشه های موجود از طریق ایستگاه زمینی را دارد. گفته می شود تستهای عبور از موانع و ساختمانها برای اینسیستم انجام شده است و احتمالا سیستم «دید فنی» تا پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود.
http://www.spacedaily.com/reports/Russian_drones_can_see_obstacles_999.html
نوع فناوری: هدایت و کنترل
محققان با الگوبرداری از حرکت حشرات، مدل هدایت و ناوبری دقیقتری را برای پهپادها ابداع کردهاند. محققان انستیتو تحقیقات بصری کوئینزلند یک سیستم بصری جدید را برای هدایت و ناوبری پهپادها ارائه دادهاند که می تواند با دقت بیشتر و هدایت دقیقتر، تواناییهای عملیاتی هواپیماهای بدون سرنشین را افزایش دهد. ریچارد مور محقق و پژوهشگر طرح در گزارش منتشر شده این مرکز آورده است که هواپیماهای بدون سرنشین با کاربردهای گوناگون نظامی و غیرنظامی مورد استفاده قرار میگیرند و برخی عملیاتها و وظایف نیازمند این است که پهپاد در ارتفاعی بسیار نزدیک به زمین پرواز کند و در این حالت برای جلوگیری از برخورد با موانع طبیعی مانند درختان و ساختمانها، میبایست به دقت از میان آنها عبور کند. جهت یابی مسیر برای پهپاد در این شرایط بسیار مهم است و اینکه بتواند زوایای گردشی و پیچشی دقیق و مناسبی برای عبور از موانع اعمال کند. در این میان برخی مشکلات و موانع و مشکلات مانند صداهای تولیدی و محیط اطراف میتواند بر عملکرد پهپاد و سنسورها تاثیرگذار باشد. بهمین دلیل پهپادها نمیتوانند دائما مانورهای پیچیده ای داشته باشند، چرا که ممکن است مسیریابی آنها دچار اختلال گردد. سیستم بصری طراحی شده توسط محققان کوئینزلند، با الگوبرداری از پرواز حشرات میتواند در حین پرواز پهپاد، تصویری ثابت از افق و آسمان را در اختیار سیستم ناوبری آن قرار دهد. محققان میگویند با نگاهی به حشرات در حال پرواز میبینیم که سر آنها به عنوان عضو ناوبری و هدایت در حالتهای مختلف پروازی و به هنگام چرخش و اعمال زاویههای مختلف در بدن، بصورت ثابت و قائم باقی میماند و در این شرایط به آنها این امکان را می دهد که یک تصویر ثابت از افق و آسمان را داشته باشند که برای تعیین موقعیت و مسیریابی آنها بسیار حیاتی میباشد. به کمک این فناوری، پهپاد میتواند به هنگام شروع پرواز در موقیعت درست قرار گیرد و به هنگام پرواز، با داشتن تصویری ثابت از مسیر پروازی، موانع را بهتر و دقیقتر تشخیص دهد. توانایی محاسبه دقیق حرکات و زوایای غلت و پیچش برای پهپادها به هنگام پرواز و مانور دادن بسیار حیاتی است، چراکه یک اشتباه کوچک محاسباتی منجر به انحراف و ایجاد حادثه میگردد.
نوع فتاوری: محموله (دوربین)
رونمایی از سیستم تصویربرداری پایدار شرکت هود در جریان نمایشگاه AUVSI
شرکت هود (Hood) قصد دارد در جریان برگزاری نمایشگاه سیستم های بدون سرنشین در آمریکای شمالی از سیستم تصویر برداری پایدار خود رونمایی کند. در نیمهی نخست ماه آگوست نمایشگاه سیستم های بدون سرنشین (AUVSI) در آمریکای شمالی برگزار می شود و شرکت هود قصد دارد فناوری جدید دوربین پایدار چهار محوره جهت تصویربرداری دوربرد را در معرض نمایش قرار دهد. این دوربین با اندازه گیری میزان تشعشع ساتع شده از اجسام در محدوده های طول موج مرئی و نزدیک به مادون قرمز تصویربرداری را انجام میدهد. سامانه دوربین ساخت شرکت هود با نصب بر روی پرندههای بدون سرنشین در ماموریت های گشت زنی و جاسوسی مورد استفاده قرار می گیرد. این دوربین با سایز، وزن و توان مصرفی کم (SWaP) قادر است تصویربرداری را در محدودهی طول موج مرئی انجام دهد. همچنین نشانگر لیزری جهت مشخص کردن هدف، قابلیت تصویربرداری دوربرد را در حالت ناپایدار به پرنده می دهد. برای افزایش دقت دوربین برای رهگیری اشیای کوچک از پردازنده های بصری آلتیکام (AVS) در این سیستم استفاده شده است. به منظور افزایش کیفیت تصویر این سیستم از تعداد زیادی پردازنده و توابع کنترل کنندهی تصویر بهره می برد، همچنین قابلیت سطح زوم انتخابی در محدودهی مرئی، زوم پیوسته در محدودهی مادون قرمز و حسگر گرمایشی برای تصویربرداری از طریق گرمای ساتع شده از هدف و محدوده های طول موج لیزری جهت یافتن برد ایمن چشم انسان از دیگر فناوری های مورد استفاده در این سیستم تصویربرداری می باشد. طراحی این سیستم بر پایهی یک پلتفورم متحرک انجام شده است یعنی دوربین نصب شده بر روی پرنده قابلیت حرکت را دارد و عواملی مانند ارتعاشات ناشی از پرواز و حرکتهای سریع نمی تواند موجب از دست دادن جزئیات تصویربرداری شود.
http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&id=46da292e-89db-4dfd-a7b5-693d125ae341
نوع فناوری: خلبان خودکار
سامانه نشست و برخاست خودکار برای هوشمندی بیشتر پهبادها
یک فروند هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 ریپر که با نام پریداتور B شناخته میشود با موفقیت سامانه نشست و برخاست خودکار را آزمایش کرد. سامانه نشست و برخاست خودکار (ATLC) برای اولین بار در یک هواپیمای چند منظوره مورد آزمایش قرار میگیرد. در این آزمایشات هواپیمای بدون سرنشین پریداتور B توانست در مجموع 106 نشست و برخاست را با این سامانه انجام دهد و آزمایشهای پروازی آن را با موفقیت به اتمام برساند. این سامانه توسط شرکت جنرال اتمیک ارائه شده شده است و به گفته این شرکت، پهپادها با کمک این سامانه میتوانند عملیاتهای نشست و برخاست را با مشکلات و حوادث کمتری انجام دهند و همچنین هزینههای عملیاتی آنها نیز کاهش مییابد. در این سامانه در خلال فرود، پهپاد خط مسیر پیش بینی شده برای فرود بر روی باند را طی میکند و به تدریج با کاهش سرعت، اعمال نیروی پیشران معکوس و ترمزگیری کامل، سرعت خود را کاهش داده تا به توقف کامل برسد. پهپادها به کمک این سامانه همچنین میتوانند در شرایط نامساعد جوی و با حداکثر وزن با تجهیزات کامل، با حوادث کمتری نشست و برخاست خود را انجام دهند. هواپیمای بدون سرنشین پریداتور B پهپادی چند منظوره با توانایی انجام عملیاتهای مختلف میباشد که به سیستمهای هشدار موقعیتی به نیروهای نظامی در میادین جنگ، سامانههای جمع آوری اطلاعات، تجسس، شناسایی و نظارت برخوردار است و میتواند به نیروهای نظامی، پشتیبانی نزدیک هوایی ارائه دهد.
نوع فناوری: مخابرات
رلههای ارتباطی کوچک و سبک بوئینگ برای پهپادها
شرکت بوئینگ کوچکترین و سبکترین نسخه از رله ارتباطی فشرده تاکتیکی (TCCR) جهت افزایش برد ارتباطی پرنده های بدون سرنشین را تولید نمود. این رله با وزن یک پاوند برای کار در باندهای باریک و نسخه 6/1 پوندی این رله جهت استفاده نیروهای ناتو در افغانستان توسعه داده شده است. این رله کاربردهای مناسبی در میادین جنگ در پهپادهای نظامی دارد. TCCR به گروه های کوچک نیروها اجازه میدهد صدا و تصویر را بهصورتهای رمزگذاری شده و بدون رمزگذاری به فواصل دور و مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است ارسال نمایند. شرکت بوئینگ اعلام کرده با این رله جدید شعاع مخابره دادهها از کمتر از ده ناتیکالمایل به بیش از 150 ناتیکالمایل افزایش خواهد یافت. این سیستم تا کنون بر روی پرنده های گوناگونی از جمله CAMCOPTER S-100 نصب شده است و قابل جانمایی در شکاف (slot) پهپاد ScanEagle در فضای پنج در پنج در یک اینچ میباشد. بوئینگ قصد دارد در ماه نوامبر از یک نسخه دیگر این رله با قابلیت استفاده در زمینه کاربردهای تجاری و پاسخ در شرایط اضطراری رونمایی کند.
نوع فناوری: خلبان خودکار
رونمایی از نرم افزاری جدید برای کنترل پهپادها !
شرکت تولید سیستمهای هوایی بدون سرنشین MAVinci در نمایشگاه هوایی هانوفر آلمان از یک نرم افزار پیشرفته برنامه پروازی و کنترل پهپادها رونمایی خواهد کرد. این نرم افزار که MAVinci Desktop نام دارد میتواند در محدوده وسیعی از وظایف ساده تا پیچیده را انجام دهد. از جمله قابلیتهای این نرم افزار میتوان به سازگار شدن خودکار برنامه پروازی با پرنده، جلوگیری از برخورد پرنده به صخرهها در مناطق کوهستانی و انتخاب یک مسیر پرواز بهینه به صورت خودکار اشاره نمود. همچنین این نرم افزار قابلیت پس پردازش (post processing) دادههای خروجی با کیفیت مناسب را برای کاربران امکان پذیر میسازد. طراحی این نرم افزار بهگونهای است که میتواند به طور همزمان نرخ بارش باران در نواحی اروپا، آسیا و آفریقا را تحت پوشش خود قرار داده و به صورت انیمیشن نمایش دهد. یکی دیگر از تواناییهای MAVinci تهیه مدلهای سه بعدی از نواحی پرواز پهپاد برای ایجاد دید بهتر میباشد. از دیگر تواناییهای این نرم افزار میتوان به مشاهده تصاویر به طور مستقیم بعد از پرواز و بدون نیاز به پس پردازش و بدون ایجاد محدودیت در سرعت عملکرد نرم افزار اشاره کرد. در بخش پس پردازش نیز این نرم افزار دارای واسطهایی برای پردازش دسترسی به نرم افزارهای دیگر میباشد و قابلیت بارگذاری ابزارهای شخصی بر روی نرم افزار به طور مستقیم وجود دارد.
MAVinci to Showcase New UAS Flight Planning Software at INTERGEO
Small Unmanned Aerial System manufacturer MAVinci will showcase ‘MAVinci Desktop’, a professional software package for flight planning and UAV control at INTERGEO 2012 in Hannover on 9-11 October. MAVinci Desktop allows users to handle a wide range of tasks from simple to complex projects intuitively and efficiently. MAVinci Desktop also functions as an interface to several post processing software solutions. At INTERGEO 2012 MAVinci will showcase the following new features of the software, including: Work in mountain areas:
• Flight plan can automatically adapt to an elevation model
• Automatic collision avoidance with moutains based on elevation data
• Automatic optimal alignment of flight lines
• Combine this feature with the MAVinci Multi-Flight-Planning Tool Weather data: Live animated rain rate overlay for Europe/Africa/Asia. Bing maps support: High resolution Bing images in most areas of the world as basis for flight planning. View Processing Results: Improved visualization of local 3d models Review single aerial images directly after the flight without post-processing:
• Thousands of aerial images can be previewed in MAVinci Desktop without limiting the software operation speed
• Improved performance of all post processing solutions due to accurate computation of image orientation and position. New Post Processing Features:
• Interfaces to several processing software solutions (Agisoft Photoscan, Pix4UAV, Enso MOSAIC, Menci APS)
• Direct upload tool to personal processing service providers (AeroGis, Geo ID, Icaros, Pieneering).
نوع فناوری: مخابرات
جدیدترین ایستگاه زمینی قابل حمل برای پهپادها !
شرکت UAV Factory اعلام کرد دومین ایستگاه کنترل زمینی (GCS) قابل (پرتابل) حمل پهپادها این شرکت تکمیل و آماده سرویس دهی می باشد. ایستگاه کنترل زمینی معمولا در دو قالب ثابت و یا قابل حمل میباشد.
برای پهپادهای کوچک با برد محدود معمولا از ایستگاه کنترل زمینی قابل حمل استفاده میشود. ایستگاههای کنترل قابل حمل پهپادها معمولا یک لپ تاب است که نرمافزارهای لازم برای کنترل پهپاد بر روی آن یکپارچه شده است و کاربر در هنگام برخواستن، فرود و پرواز از آن استفاده مینماید. شرکت UAV Factory یکی از بزرگترین شرکتها در ساخت ایستگتههای کنترل زمینی برای پهپادها میباشد.
این ایستگاه کنترل زمینی با داشتن اجزای الکترونیکی زیاد و پلتفورم منعطف قابلیت مناسبی برای کنترل زمینی پهپادها فراهم میکند. این ایستگاه دارای دو خروجی داده 12 ولتی است و توان آن توسط دو باتری لیتیومی که در هنگام روشن بودن وسیله نیز قابل تعویض هستند تامین می شود. این سیستم برای نمایش داده ها از دو نمایشگر 17 و 12 اینچی لمسی با وضوح بالا که بر پایهی سیستمی نمایشگر پاناسونیک توسعه داده شده است بهره می برد. GCS درست مانند یک چمدان دارای دسته و چرخ برای حمل آسان می باشد. مشخصات فنی مکانیکی این سیستم در جدول زیر آورده شده است:
مقدار | پارامتر |
170 x 420 x 1000 | ابعاد (میلیمتر) |
18.9 | وزن (کیلوگرم) |
20- تا 60+ | دمای عملکرد (سانتیگراد) |
16از جنس پلاستیک با مقاومت بالا با دستگیره و چرخ | جعبه خارجی |
این سیستم برای کاربردهای گوناگون سازگار میشود و به کاربر اجازه میدهد سخت افزارهای جانبی از جمله مودم رادیوکنترل خلبان خودکار، دریافت کنندهی ویدئویی، ذخیره کننده و لینک ارتباطی داده و وسایل ضبط کننده را بر روی آن نصب نماید. با داشتن دو باتری لیتیومی 10-32 ولتی این سامانه میتواند دو ساعت بدون نیاز به تعویض باتری کار نماید. ویژگیهای الکترونیکی این سیستم در جدول زیر آورده شده است:
مقدار | پارامتر |
10 – 32 VDC | ورودی DC |
108 | ظرفیت باتری (وات ساعت) |
12V 5A fused, 50 W | خروجی DC شماره 1 |
1612V 5A fused, 50 W | خروجی DC شماره 2 |
2 | زمان عملکرد (ساعت) |
Second Generation Ground Control Station
UAV Factory would like to present the second generation of the portable ground control station for the unmanned aircraft vehicles. UAV Factory's off-the-shelf portable Ground Control Station (GCS) is a flexible and universal solution for controlling unmanned vehicles and payloads. By using a unique, modular electronics compartment (MEC), application specific hardware can be quickly installed. This flexibility allows the GCS to be configured to control unmanned aircraft vehicles (UAVs), ground robots, bomb disposal robots, remotely operated vehicles (ROV) and other robotic devices. Please visit our website for more information.
http://www.asdnews.com/news-41373/Second_Generation_Ground_Control_Station.htm