کنترل و تصمیم مشارکتی پهپاد: چالش‌ها و رویکردهای عملی

معرفی اجمالی

پیشرفت در طراحی و کنترل وسایل پرنده بدون سرنشین (UAVs) به طور فزاینده‌ای در مأموریت‌های نظامی به کار گرفته می‌شود؛ چون این وسایل، زندگی انسان را در معرض ریسک قرار نمی‌دهند. مزیت دیگر آنها هزینه عملیاتی پایین است که با کاهش وزن وسیله به دست آمده است. این مزایا به طور کامل زمانی آشکار خواهد شد که پهپادها به صورت مشارکتی و با تبادل اطلاعات کارا در یک گروه به انجام مأموریت بپردازند. کتاب حاضر یک منبع معتبر برای تصمیم مشارکتی و کنترل پهپادها و ابزار حل مسائل مرتبط با آن را فراهم می‌کند.

نویسندگان به طور خلاصه اطلاعاتی در زمینه چالش‌های مسائل قابل فهم ارایه می‌کنند. آنها این امکان را فراهم می‌آورند که بتوان روش‌های حل را در محدوده بزرگی از کاربردها به کار گرفت. فصل اول سناریوهای نمونه‌ای را پیشنهاد می‌کند که مسئله و چالش‌های آن را تشریح می‌کنند. فصل دوم به دقت این چالش‌ها را با تهیه یک چشم‌انداز از الگوریتم‌هایی که می‌توانند برای کنترل مشارکتی گروه‌های پهپاد استفاده شوند را تست می‌کند. فصول بعدی، روش‌هایی برای انجام ماموریت چند منظوره بر روی اهداف متعدد و اختصاص ماموریت‌های چند منظوره به چند پهپاد در یک گام را پیشنهاد می‌کند.

موضوعات دیگر بحث شده شامل کاربرد برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح و الگوریتم ژنتیک در موقعیت‌هایی با قیدهای صریح زمانی، مشارکت پهپادها وقتی که تاخیر در ارتباطات وجود دارد، و پیشگیری‌های موثر برای عملکرد در محیط‌های نا مطمئن می‌شود.

این کتاب دارای دو پیوست می‌باشد. اولین پیوست عملکرد نرم‌افزار شبیه‌سازی MultiUAV2 که برای تست الگوریتم کنترل مشارکتی استفاده شده است، را توضیح می‌دهد. پیوست دوم، مسئله برنامه‌ریزی مسیر پهپاد و مسیرهای بهینه Dubins را تشریح می‌کند. علاوه بر این، در یک وب سایت دفترچه راهنمای نرم‌افزار MultiUAV2 و کدهای مرتبط نیز ارایه می‌شود.

این کتاب یک راهنمای اولیه برای محققانی است که بر روی راه حل‌های عملی برای بکارگیری سیستم‌های با چندین پهپاد کار می‌کنند. این کتاب برای دانشجویان، پژوهشگران علمی و افرادی که می‌خواهند شاخه کنترل مشارکتی پهپاد را یاد بگیرند، نیز منبع مفیدی می‌باشد.

بازگشت به کتابخانه الکترونیک

کتاب در یک نگاه

نام کتاب: کنترل و تصمیم مشارکتی پهپاد: چالش‌ها و رویکردهای عملی

نویسنده: تال شیما، استیون راسموسن؛

ناشر: انجمن ریاضیات صنعتی (ویرایش اول)؛

سال چاپ: ۲۰۰۸؛

تعداد صفحات: ۱۸۶ صفحه؛

شابک: ۹۷۸-۰۸۹۸۷۱۶۶۴۱؛