اتمام مرحله طراحی، ساخت و نصب تجهیزات

به اطلاع تیم‌های شرکت‌کننده در چهارمین دوره مسابقه طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین می‌رساند، بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی، مرحله طراحی، ساخت و نصب تجهیزات به پایان رسیده و هم‌اکنون تیم‌ها باید در مرحله تست‌های عملکرد و کیفیت پرنده خود باشند. با این‌حال به آگاهی می‌رساند حامیان برگزاری مسابقه با تمدید زمان این مرحله موافقت کرده‌اند و لذا تیم‌هایی که کماکان درگیر فرایند ساخت هستند، می‌توانند به تکمیل پرنده خود تا روز برگزاری نمایشگاه دستاوردها اقدام نمایند.

نمایشگاه دستاوردهای مسابقه

به منظور ارزیابی مرحله ساخت و اخذ مجوز صلاحیت پرواز در چهارمین دوره مسابقات و نیز نمود فیزیکی از دستاوردهای تیم‌ها با هدف بازخورد آن بین مسئولین کشور و نیز حامیان مسابقات، کمیته اجرایی اقدام به برگزاری نمایشگاه ۳ روزه از این دستاوردها خواهد نمود. در این بین، کلاس‌های آموزشی و نیز بازدید مقامات در قالب همایش جانبی این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است. با توجه به اهمیت حضور حداکثری تیم‌ها در این نمایشگاه، زمان‌های پیشنهادی برگزاری با حامیان و مسئولین تیم‌ها هماهنگ شده و در اطلاعیه بعدی منتشر خواهد شد.

 

نحوه ارزیابی مرحله طراحی، ساخت و نصب تجهیزات

برای ارزیابی مرحله ساخت و اخذ مجوز صلاحیت پرواز در این دوره از مسابقات، لازم است تا برابر دفترچه قوانین، مستنداتی تحت عنوان گزارش فاز ساخت قبل از حضور تیم‌ها در مرحله ارزیابی حضوری، حداکثر تا تاریخ پنجشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۵ به دبیرخانه مسابقات ارائه شود. این مستندات شامل موارد زیر است:

۱- گزارشی از فعالیت‌های ساخت حداقل ۱۵ صفحه و حداکثر ۴۰ صفحه‌ای از نحوه ساخت و نصب تجهیزات همراه با توضیح در خصوص نحوه پیاده‌سازی شامل موارد اشاره شده زیر:

  • انتخاب و اجرای صحیح پارامترهای ساخت
  • نحوه دسترسی به سیستم‌ها
  • کیفیت اتمام پوسته خارجی
  • یکپارچگی
  • اطلاعات فنی نهایی‌شده از طرح
  • انتخاب سیستم‌ها و چالش‌های اصلی استفاده و یکپارچه‌سازی آن‌ها

۲- آلبوم تصاویر از روند ساخت (لازم است تمامی عکس‌ها، زیرنویسی بین یک یا دو جمله داشته باشد و در تنظیم آن از توضیحات و متن اضافه خودداری گردد)

  • اشکال مهندسی که توسط CAD رسم شده‌اند. (قطعات و اجزاء در شکل مشخص گردد)
  • اشکال انفجاری که نحوه مونتاژ را نشان می‌دهد. (قطعات و اجزاء در شکل مشخص گردد)
  • تصاویر واقعی قطعات و پرنده قبل، حین و بعد از ساخت.

۳- فیلمی از نحوه مونتاژ پرنده به صورت غیرمنقطع با زمان نمایشی بین ۳ تا ۵ دقیقه (اگر زمان فیلم طولانی‌تر است، آن‌ را با دور تند ضبط کنید). توجه داشته باشید که زمان آماده‌سازی پرنده از فاکتورهای مهم در امتیازدهی است. از این جهت در هنگام فیلم‌برداری از مونتاژ، گذر زمان را نیز ثبت کنید به نحوی که مشخص شود مونتاژ پرنده چند دقیقه طول کشیده است.
۴- فیلم و یا هر شیوه دیگری که نشان دهد حداقل دو سیستم به‌خصوص پس از نصب چگونه کنترل و تست می‌شود. منظور این است که چگونه متوجه می‌شویم که سیستم مربوطه درست نصب شده و عملکرد صحیح خواهد داشت. اشاره به روند تعمیر و نگهداری این زیرسیستم‌ها، می‌تواند حائز اهمیت باشد. این موارد به طور مشخص مربوط به زیرسیستم‌هائی هستند که خریداری و بر روی پرنده نصب می‌شوند. در اینجا به انتخاب تیم فقط دو سیستم انتخاب و این روند بر روی آنها نمایش داده شود.
۵- در صورت اجرای فاز تست و داده‌برداری پروازی، فیلم پروازی از این روند در قالب فایل تدوین شده (با صدای محیطی) ارائه شود.

نکات فنی قابل ذکر در دستیابی به نتایج مناسب در مرحله ساخت

در ادامه، نکاتی که در کسب نتایج مناسب در مرحله ساخت می‌تواند مؤثر واقع شود، ذکر شده است:

  • اولین نکته‌ای که در کیفیت ساخت هر پرنده باید رعایت شود، عبارت است از انتخاب صحیح محورهای ساخت. نحوه انتخاب محورهای ساخت حداقل بر روی موارد زیر مؤثر است:
    • شیوه و دقت نصب قطعات و بخش‌های مختلف پرنده در محل خود و نهایتاً محاسبه محل دقیق مرکز ثقل پرنده و ممان‌های اینرسی آن در حالت روی زمین.
    • انتخاب صحیح محورهای ساخت همچنین کمک می‌کند که از تقارن وزنی و یا عدم تقارن وزنی پرنده خود (در انجام مانورها) اطلاع کافی داشته باشیم.
    • انتخاب صحیح محورها همچنین کمک می‌کند تا در مصرف سوخت و یا پس از جدا شدن بار پرتابی از هواپیما، اصلاحات لازم در شکل معادلات اعمال شود.
    • انتخاب محورهای ساخت کمک می‌کند تا از تقارن هندسی و یا عدم تقارن هندسی پرنده و دقت تقارن (خصوصاً در زوایای مرتبط با بال) اطلاع پیدا کنیم.
    • انتخاب محورهای ساخت کمک می‌کند تا از تأثیر زاویه نصب موتور که در حالت تک موتوره به جهت گردش موتور بستگی دارد، اطلاع پیدا کنیم.
    • انتخاب محورهای ساخت کمک می‌کند تا پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از تأثیر خاموش‌شدن یک موتور در ترکیب‌های دو موتوره صورت گیرد.
  • دومین نکته‌ای که در کیفیت ساخت هر پرنده باید رعایت شود، نحوه دسترسی به سیستم‌هایی است که نیازمند هستند به:
    • بازبینی اطمینان از عملیاتی بودن
    • دسترسی و جایگزینی تجهیزات نصب شده (مثل باتری‌ها)
  • سومین نکته‌ای که در کیفیت ساخت هر پرنده باید رعایت شود، عبارت است از نحوه اتمام پوسته خارجی (External Surface Finishing) که شامل زیباسازی پرنده نیز هست. عدم دقت در کیفیت پوسته خارجی، موجب ایجاد نیروهای ناخواسته پسا می‌گردد که همواره موجب افزایش مصرف سوخت و اخلال در انجام مأموریت می‌شوند. به طور مشخص، کیفیت رنگ‌آمیزی و نصب برچسب‌ها و یا آنتن‌ها و چراغ‌های هشداردهنده، از این دسته عوامل هستند.
  • چهارمین نکته‌ در کیفیت ساخت، تحت عنوان یکپارچگی (Integrity) شناخته می‌شود. به این مفهوم که پرنده ساخته شده به شکلی جلوه نکند که لرزان بوده و از استحکام کافی در حمل‌ونقل برخوردار نباشد.
    لازم به ذکر است که ممکن است تیم‌ها مایل باشند پرنده خود را در چند بخش ساخته و در محل مسابقه مونتاژ نمایند. در آن‌صورت انتظار می‌رود تمهیدات و علائمی را در زیرمجموعه‌ها تعبیه نمایند تا زمان مونتاژ نهایی پرنده در حد معقولی باقی بماند و از استحکام مونتاژ نهایی نیز به نحو مقتضی اطمینان حاصل شود.

دریافت فایل اطلاعیه

icon-PDF-small

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *